Uspešno zasebno podjetje, ki se razvija in raste skozi več desetletij, podjetniku ustanovitelju pogosto predstavlja najpomembnejši del njegovega premoženja. Prav zato je optimalno izveden izstop iz podjetja, ob zaključku kariere podjetnika, ključnega pomena tako za uspešno nadaljnje poslovanje podjetja, kot tudi za ustrezno poplačilo za ves vložen čas in trud ustanovitelja.

Za uspešen izstop iz podjetja pa je ključnega pomena ustrezna priprava na naslednika. V nadaljevanju prispevka bomo zato pogledali kaj je dobro vedeti, ko podjetnik pripravlja svoje podjetje na prodajo in kateri so tisti ključni koraki priprave podjetja in podjetnika na prodajo. Podobna priprava pa bo zagotovo olajšala prenos lastništva podjetja tudi vsem, ki razmišljate o družinskem nasledstvu ali predaji podjetja zaposlenim oziroma poslovodstvu.

Formalizirajte vaše poslovne dogovore

V zasebnih podjetjih so pogosto dogovori s ključnimi deležniki sklenjeni neformlano. Dokler so osebe, ki so takšen dogovor sklepale, v aktivnem poslovnem odnosu z omenjenimi deležniki, poslovanje teče bolj ali manj v skladu s sklenjenimi dogovori, pa četudi so ti dogovori sklenjeni zgolj ustno.

Kaj pa se zgodi v trenutku, ko se oseba, ki je sklenila takšen dogovor, umakne iz poslovanja? V večini primerov to pomeni novo sklepanje dogovora, kar hkrati prinaša potencialno tveganje, da bo dogovor sklenjen pod slabšimi pogoji ali pa celo, da dogovor s poslovnim partnerjem ne bo sklenjen oziroma podaljšan. V kolikor gre za ključnega poslovnega partnerja, od katerega je močno odvisna uspešnost poslovanja, so posledice za podjetje in poslovanje lahko katastrofalne.

Zato je ključnega pomena, da vse dogovore iz medosebne ravni prestavite na raven odnosa med gospodarskimi suin jih hkrati tudi formalizirate. Poskrbite torej, da bodo vsi vaši dogovori s kupci, dobavitelji, podizvajalci in zaposlenimi sklenjeni na papirju, da bodo vse pogodbe s ključnimi poslovnimi partnerji pravočasno obnovljene in da bodo sklepi lastnikov in poslovodstva ustrezno arhivirani.

Navedeni ukrepi pomembno prispevajo k zagotovitvi kontinuitete poslovanja in hkrati omejijo tveganja pri prenosu poslovanja na novega lastnika, kar pa je tudi eden izmed ključnih dejavnikov za možnost uspešne prodaje podjetja na trgu. Hkrati bo mnogo lažji in hitrejši tudi postopek skrbnega pregleda, ki ga bo prevzemnik zagotovo izvršil še pred dokončnim prevzemom.

Odpravite morebitne odvisnosti

Kot že omenjeno, je obvladovanje tveganj, tako pri tekočem poslovanju, kot tudi pri prenosu poslovanja, ključnega pomena za možnost uspešne prodaje podjetja. Prav odvisnosti od posameznih deležnikov pri poslovanju so pogosto razlog, da podjetje v očeh prevzemnikov predstavlja preveč tvegano naložbo, kar pa se posledično lahko odraža v nižji vrednosti podjetja, v skrajnem primeru pa lahko v očeh prevzemnika podjetje celo postane nezanimivo za prevzem.

Poskrbite torej, da vaše podjetje ne bo pomembno odvisno od posameznega poslovnega partnerja. Vsak partner, na katerega je vezano več, kot 20% poslovanja podjetja, se smatra, kot partner od katerega je podjetje odvisno. Podobno velja tudi za zaposlene in poslovodstvo. V nekaterih primerih je podjetje lahko odvisno naprimer od ključnega razvojnika ali prodajnika, pri manjših zasebnih podjetjih pa je najbolj tvegan člen pogosto prav lastnik sam, saj je večina poslovanja vezanega prav nanj osebno. Ključen nasvet za vse podjetnike in obrtnike je torej – odstranite se iz poslovanja vašega podjetja! Bolj ko bo podjetje sposobno poslovati brez vaše prisotnosti, višjo bo imelo vrednost in večje bodo tudi možnosti za uspešno prodajo vašega podjetja.

Procese in način delovanja iz glave prestavite na papir

Marsikateri podjetnik, si poslovanja podjetja brez njegove redne prisotnosti praktično ne predstavlja. Odstranitev podjetnika iz poslovanja namreč ni zgolj to, temveč zahteva skrbno načrtovanje, ustrezno sistematizacijo in pravilno delegiranje aktivnosti, ki jih podjetnik izvaja na dnevni ravni in jih običajno zaupa le sebi. Največja ovira pri tem pa je pogosto človeški ego, ki nam v svoji biti ne pusti, da bi svoje znanje in z njim povezano moč prepuščali ljudem okoli nas. Vendar prav v tej sposobnosti se skriva ključ do uspeha podjetnikov, ki pišejo najlepše podjetniške zgodbe.

Torej, vaše znanje in procese, ki se nahajajo zgolj v vaši glavi, za začetek spravite na papir in hkrati razmislite, kako lahko vaše aktivnosti in odgovornosti prenesete na posamezna delovna mesta v podjetju. Na ta način boste oblikovali podroben načrt poslovanja v pisni obliki, ki vam bo v veliko pomoč pri delegiranju odgovornosti zaposlenim in bo hkrati omogočil tudi bistveno lažji vstop prevzemnika, pomemben stranski učinek pa bo zagotovo tudi povečanje zadovoljstva vaših zaposlenih, ki bodo imeli na ta način bolj jasno razdelana pravila delovanja v podjetju in pristojnosti posameznega delovnega mesta.

Uredite finančno sliko podjetja

Pri manjših, zasebnih podjetjih so pogosto edina obstoječa finančna poročila tista, ki jih mora podjetnik pripraviti za namen poročanja državi. Ker mikro in mala podjetja niso zavezana k reviziji svojih finančnih izkazov, se pri pregledih poslovanja pogosto izkaže, da stanje, kot je prikazano na papirju, ne odraža dejanskega stanja v podjetju. Omenjeno velja tako za izkaze, ki prikazujejo premoženje podjetja, kot tudi izkaze, ki prikazujejo poslovanje in donosnost.

Urejenost finančnih izkazov in njihova skladonst z dejanskim stanjem v podjetju je še toliko bolj pomembna, ko skušamo podjetje prodati na trgu, pred seboj pa imamo prevzemnika, ki si skuša ustvariti čisto sliko o podjetju in njegovem poslovanju ter na podlagi teh podatkov tudi sprejeti odločitev o morebitni nameri za prevzem podjetja.

Finančne izkaze ni mogoče urediti čez noč. Običajno gre za poročila, ki se pripravljajo na letni ravni, zato je za ureditev finančne slike podjetja lahko potrebno tudi več let. Pri tem je potrebno biti pozoren tako na postavke, ki prikazujejo premoženjsko sliko, kot so sredstva in obveznosti, kot tudi na postavke, ki prikazujejo donosnost poslovanja, torej na eni strani prihodke in na drugi strani stroške, ki nastajajo pri ustvarjanju teh prihodkov. V sliki premoženja se nepravilnosti najpogosteje odražajo, kot diskrepance med vrednostmi posameznih sredstev na papirju in dejanskimi tržnimi vrednostmi teh sredstev, omenjena odstopanja največkrat vidimo pri nepremičninah, strojih, opremi, zalogah in terjatvah. V sliki donosnosti poslovanja pa je potrebno zagotoviti, da so vsi prihodki iz naslova opravljanja dejavnosti zavedeni v finančnih poročilih in da so na drugi strani pravilno zavedeni tudi vsi stroški, ki nastajajo pri ustvarjanju teh prihodkov. Davčne optimizacije so v takšnem primeru lahko dvorezen meč. Podjetnik na eni strani sicer nekaj pridobi na kratek rok, na drugi strani pa se ta isti znesek lahko multiplicirano prense na nižjo vrednost podjetja ob prodaji.

Posvetujte se z ustreznimi strokovnjaki

Še predno boste podjetje ponudili kupcem na trgu, se boste želeli pozanimati koliko je vaše podjetje sploh vredno. Eden izmed najbolj pogostih razlogov za mnoge neuspešne prodaje podjetij so namreč prav prevelike razlike med pričakovanji prodajalca in trga. Pravilno oceno tržne vrednosti vašega podjetja vam bo znal pripraviti strokovnjak, ki ima izkušnje ne le z vrednotenjem, temveč tudi s prodajo podjetij na trgu. Bistvo ocene tržne vrednosti podjetja namreč ni kalkulacija, ki prikazuje čim višjo vrednost, temveč povratna informacija s trga, ki temelji na primerjavi z dejanskimi prodajami podobnih podjetij na trgu.

Izbira ustreznega strokovnjaka za pomoč pri prodaji vašega podjetja pa ni ključna le pri vrednotenju, temveč tudi pri iskanju odgovorov na vprašanja kot so: Ali je moje podjetje sploh primerno za prodajo? Kdo vse je lahko kupec mojega podjetja? Kakšna je najprimernejša struktura prodaje? Kakšne so davčne posledice takšnih transakcij?

Poleg strokovnjaka za prodajo podjetja boste pri postopku prodaje tesno sodelovali tudi z vašim računovodjem, na določenih točkah pa boste potrebovali tudi nasvete davčnega svetovalca in pravnika, zato si pravočasno zagotovite ob sebi ustrezno ekipo strokovnjakov, ki vam bodo lahko pomagali navigirati kompleksen postopek prodaje vašega podjetja.

Za konec pa še namig – ustrezna priprava na prodajo podjetja običajno pomeni tako večje možnosti za prodajo, kot tudi višji izkupiček ob prodaji, ob določenih pogojih pa pravilno načrtovanje omogoča tudi izstop iz podjetja brez davčnih posledic.

Avtor prispevka: Tomo Senekovič, svetovalec pri prodaji zasebnih podjetij