Družinsko nasledstvo je v zadnjem času pogosto obravnavana tema, vendar dejstvo je, da je nasledstvo znotraj družine zgolj ena izmed možnosti, ko govorimo o izstopu podjetnika iz aktivnega udejstvovanja v podjetništvu. Kakšne pa so možnosti za podjetnika, ko v družini ni logičnega naslednika?
Kakšne pa so možnosti za podjetnika, ko v družini ni logičnega naslednika?
Prodaja podjetja je ena izmed možnosti za izstop. Še predno se prodaje lotite pa se je potrebno na prodajo podjetja najprej pripraviti. V nadaljevanju današnjega prispevka nekoliko bolj podrobno o dejavnikih, ki najpomembneje vplivajo na vrednost podjetja in možnosti za prodajo.
S pripravami na prodajo podjetja pričnite čimprej. Na prodajo pripravite tako podjetje kot tudi sebe. Prodaja podjetja je namreč eden izmed najbolj čustvenih dogodkov v življenju podjetnika, zato mora biti podjetnik na ta korak tudi pripravljen. Čustvena navezanost podjetnika na podjetje je logična posledica več let ali celo desetletij odrekanj, podjetnik zato pogosto podjetje vidi kot enega izmed svojih otrok in hkrati enega izmed večjih dosežkov v svojem življenju.
Razmislite o vašem življenju po prodaji podjetja. Eden izmed pogostih razlogov, da prodaja podjetja ali kakršenkoli prenos na naslednika ne uspe, je pomanjkanje vizije življenja po izstopu iz podjetništva. Življenje s podjetjem je skozi leta za podjetnika postalo način preživljanja tako službenega, kot tudi prostega časa in ni redko, da prodaja tik pred zdajci propade, ker si podjetnik premisli, saj šele ko je prisiljen razmisliti o življenju po prodaji, podjetnik ugotovi, da na ta korak v resnici še ni pripravljen.
Odstranite se iz poslovanja. Za kupca je zelo pomembno, da podjetje lahko posluje tudi brez vas. Razmislite o tem kateri odnosi so ključni pri poslovanju in kako so ti odnosi vezani na vas osebno. Poskrbite, da bodo vaši poslovni partnerji poslovali s podjetjem in ne z vami. Vrednost vašega podjetja boste dodatno povečali, če boste za vodenje poslov zaposlili ustrezno osebo in bo podjetje zmožno poslovati povsem brez prisotnosti lastnika. S tem pa se vam bodo hkrati odprle tudi nove možnosti za prodajo in nove skupine potencialnih kupcev.
Za kupca je zelo pomembno, da podjetje lahko posluje tudi brez vas.
Oborožite se z dejstvi o poslovanju. Popolnoma naravno je, da kot lastnik na vrednost svojega podjetja gledate s povsem drugačnimi očmi kot večina kupcev. V podjetju ste pustili leta svojega življenja, poslovanju posvetili svoj čas, denar in energijo in posel poznate iz prav vsakega zornega kota. Žal pa kupci vsega tega ne vidijo kot prispevek k vrednosti, v večini primerov je za kupca pomemben le končni rezultat – zaslužek, ki ga podjetje prinaša lastniku. Vrednost podjetja boste lažje zagovarjali, če se oborožite z oprijemljivimi dejstvi o poslovanju, ki jih v ustreznem trenutku kupcu tudi predstavite.
Minimizirajte možnosti presenečenj. Presenečenja so zabavna na rojstnodnevnih zabavah, nikakor pa ne pri prodaji podjetja. Vsa področja tveganja kupcu razkrite že zgodaj v postopku prodaje. Prodaja podjetja v večini primerov ne poteka po sistemu “videno-kupljeno”, temveč predvideva izvedbo skrbnega pregleda, ki ga kupec izvede še pred prevzemom. V praksi pa gre pogosto veliko energije v pridobivanje kupcev in pogajanja o ceni, vendar vse skupaj vedno znova pade v vodo, ko pride do skrbnega pregleda in se razkrijejo mnoge nepravilnosti pri poslovanju, nedefinirani odnosi s poslovnimi partnerji, ki jih je težko prenesti na novega lastnika in druga tveganja, ki lahko pomembno vplivajo na možnost uspešnega prenosa poslovanja na novega lastnika – kupca.
Posla ne jemljite osebno. Skrbni pregled je eno izmed najbolj intimnih dejanj med prodajo podjetja. Skušajte se distancirati od čustev, ki medtem privrejo na plano. Tekom skrbnega pregleda bodo kupci namreč želeli preveriti ali vse informacije o poslovanju, ki ste jih predstavili tudi zares držijo, istočasno bodo kupci iskali tudi razloge za znižanje kupnine. Takšna praksa je običajna. Povsem normalno je, da kupec dvomi v prejete podatke, vaša naloga pa je, da te podatke s konkretnimi dejstvi potrdite. Včasih se podjetnik počuti osebno napadenega, ko kupec kritizira poslovanje in prav tu lahko podjetnikova vizija življenja po prodaji podjetja pripomore, da se od takšnih situacij čustveno distancirate in ves čas prodaje stremite k zaključku transkacije.
Obkrožite se z ustrezno ekipo. Ne pozabite, pri prodaji podjetja je pomembno, da ste obkroženi s pravimi strokovnjaki, ki vam bodo pri prodaji pomagali. Vaša glavna naloga pa je, da tudi med postopkom prodaje še naprej vodite posle in na ta način po svojih najboljših močeh prispevate k ustreznem izkupičku.
Obkrožite se z ustrezno ekipo!
Mogoče v tem trenutku še ne razmišljate o prodaji vašega podjetja, saj se upokojitev zaenkrat zdi oddaljena, vendar včasih okoliščine podjetnika prisilijo, da o tej možnosti prične razmišljati predčasno. Nepričakovani dogodki v družini, finančni izzivi, bolezen,… vse to vas lahko privede do situacije, ko boste prisiljeni razmišljati o prodaji podjetja prej kot bi sicer želeli. S tem ko boste tako sebe, kot tudi svoje podjetje na prodajo pripravili pravočasno, boste povečali tudi možnosti za uspešno prodajo.